Blog ini merupakan arkib berita Utusan Sarawak di sekitar kawasan Sri Aman, Simunjan, Balai Ringin, Pantu, Engkilili dan Lubok Antu. Anda boleh mengirim e-mail bahan berita anda ke ceritasriaman@gmail.com untuk siaran secara percuma selepas ini. Terima kasih bosss

Friday, May 25, 2012

Sistem longkang di Jalan Kelab naiktaraf


 
Caption: DALAM PROSES...Beberapa orang pekerja sedang melakukan kerja naiktaraf longkang tersebut semenjak projek itu bermula satu bulan lepas..

SRI AMAN, Khamis (24 Mei) – Kerja naiktaraf longkang di kawasan Jalan Kelab dalam Bandar Sri Aman dianggap wajar dalam usaha mengurangkan masalah banjir yang berlaku di situ selama ini.

Hasil tinjauan Utusan Sarawak sebelum ini mendapati bahawa kerja naiktaraf terbabit membabitkan usaha memperbesarkan luas lubang dan kedalaman longkang di situ semenjak satu bulan lepas.

“Ya, saya memandangkan baik usaha Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) bagi memperbesarkan lagi longkang tersebut,” kata seorang penduduk iaitu Henry Peng ketika ditemui hari ini.

Menurut beliau, kejadian air pasang surut di Sungai Batang Lupar dan hujan lebat yang berlaku serentak sebelum ini telah menyebabkan kawasan Jalan Kelab serta sekitarnya banjir sekitar jam 6 hingga 8 malam.

Henry percaya bahawa ia berpunca daripada luas dan kedalaman longkang tersebut yang tidak releven ketika menampung air hujan lebat dan benak Sungai Batang Lupar yang berlaku serentak waktu itu.

“Kejadian banjir yang disebabkan oleh faktor terbabit di kawasan Jalan Kelab sebelum ini menyebabkan banyak kenderaan mengalami kesukaran untuk memasuki laluan Jalan Hospital serta Jalan Resak,” katanya.

Sementara itu Lakuang Ading memberi pujian terhadap usaha PBT dalam membantu mengurangkan kejadian banjir di kawasan bulatan (Jalan Kelab) dengan memperluaskan longkang di situ.

“Saya ada terlihat projek perluasan longkang berkenaan. Justeru saya berharap agar banjir tidak berlaku lagi di kawasan Jalan Kelab sekiranya projek naiktaraf longkang itu siap dilaksanakan selepas ini,” katanya.

Tamat.


No comments:

Post a Comment